Ridskolor

Tänkte skriva några rader om vad jag tycker om ridskolor.

Själva ridskolan
När någon säger ridskola är det första jag tänker på små barn som rider runt på små trötta ponnysar. Det är säkert så i många fall men det finns även ridskolor som har höga grupper och välridna hästar/ponnysar. Det finns små mysiga där alla känner alla och stora där man tycker man ser nya varje dag. Jag föredrar dom mindre eftersom man kan komma och vara där även om man inte ska rida eller sköta någon häst. Man har en gemensap och kan gå runt och prata med alla. Även om jag inte är på ridskolor så ofta längre eftersom jag är i privatstallet 24/7 så var jag där och jag tyckte det var jätteskojj. Vissa lördagar när man kunde hjälpa till och leda på ledgrupperna (jag var liten) så kom jag dit tidigt bara för att få leda den häst jag ville leda. Jag kanske kom dit vid 9 och ledgrupperna började vid 3. När man tänker tillbaka på det är det bara konstigt. Fast jag antar att man ville vara delaktig i något som man tyckte ``stora barn´´ gör. Man ledde runt dom som kom dit för att prova på. Vanligtvis kunde dom inget och man var tvungen att förklara för dom. Såklart kände man sig jätteduktig och stor.

Hästarna

Man försöker såklart köpa snälla, lugna, bra ridkolehästar när man ska köpa en häst för en ridskola. Även om hästar kan bli farliga vill man ha hästar alla kan känna sig trygga med. Men jag tycker ändå det är bra att ta in lite svårridna, kanske svårhanterliga (inte för mycket) och stora hästar för att man ska lära sig. Det kanske inte är jättebra för dom små barnen men om jag tänker på hur stor jag är och med vad jag kan så är det bra att man lär sig hantera sånna hästar. Annars blir det svårt när man kanske själv ska köpa/hyra hem en häst om man bara klarar av äkta ridskolehästar. Dessutom kan jag tycka det är ganska kul med sura hästar. Vet inte vad det är men jag verkar dra mig till dom xD
Vad tycker ni? SKa man ha ``äkta´´ ridskolehästar, eller ska man få en utmaning ibland?

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0