Gästbloggare 4

Hej alla Louises goa läsare! Tänkte dra en presentation av mig och mina hästar.

En kort presentation av mig då, och ja, den blir kort eftersom det alltid är lika svårt att skriva om sig själv! ;) Jag heter i alla fall Ebba, är 17 år, och äger Louises sköthästar. Det roligaste jag vet med ridningen är att utbilda hästar, och det är därför jag har så pass unga hästar. Förstår inte det roliga med att köpa en klar häst och sen åka ut och vara glad för att man vinner massa rosetter… Men smaken är som baken. J 

Jag och Louise lärde känna varandra i stallet, där hon var skötare på min kompis häst. Sen slutade hon på den hästen och jag frågade då om hon ville bli skötare på Långben istället. Sedan har det bara flutit på, hon hängde med när jag bytte stall (vilket jag är evigt tacksam för!) och blev sedan även skötare på Citizen när jag fick honom.

Vi kan ju börja med min ponny som jag satsar mest med, Långben, eller Carducci Arden som han egentligen heter.

Han är en D-ponny valack på 7 år, förr 2004. Han är efter Casio RP 141, en mycket fin hingst som bl.a har vunnit ett flertal SM, varit med i NM o.s.v. Han är undan Quinie Arden, ue King's Bonus xx. Långben kom 2a i 5års-championatet 2009 och 7a i 6års-championatet 2010. Även fått gångartsdiplom 2008.

Jag hade provridit nära 20 ponnyer innan jag åkte till stall Phem. Där fick jag prova tre hästar, varav en var lilla Långben. Kunde inte rida den första hästen för satt bara och tittade på när Alexandra (som rider in och till hästar där) red fram Långben haha. sen när jag satt upp kände jag direkt att det var han jag ville ha! Det låter som någon bok, jag vet, men det var faktiskt så. Han var bara helt underbar! Väldigt lyhörd, helt lösgjord och positiv till allt! Ja, man kunde ju inte annat än älska honom! 

Innan jag hade provridit Långben hade jag ingen aning om jag ville hoppa eller rida dressyr. Men eftersom Långben har en fallenhet för dressyr, och hoppar faktiskt väldigt dåligt om man ska vara ärlig, blev det dressyren jag föll för, och det har jag inte ångrat en enda gång!

Jag har haft Långben sedan han var 5 år, och har därför gjort mkt av utbildningen själv. Vi tävlar nu på reg. LA:P1 nivå, med vinster och placeringar upp till reg. LA:1.

 

Min andra ponny, Citizen Arden, äger jag inte själv utan jag har honom på ett speciellt kontrakt från stall Phem. Det innebär i stora drag att jag ska utbilda och tävla honom under tiden han är till salu, för att han ska få lite resultat och visa sig på tävlingsbanorna!

Citizen är en Sv. Ridponny e. Bocaccio Arden RP 149, ue. Brilliant, f. 2006.
Om man ska jämföra honom med Långben kan man säga att de är rena motsatserna. Citizen är kort i ryggen och har därför lätt för att samla sig, svårt att gå i låg och lång form. Han är också lite spänd av sig ibland, vilket inte är så vanligt när man rider Långben haha ;)

Citizen är så himla go att arbeta med och utbilda, alltid positiv och vill lära sig!

Citizen går än så länge bara lokala LB:er, men redan hans andra tävling vann han! Målen med honom detta året blir att kvala till 5-årschampionatet och Agria Ungponnycup.

 

Familjens tredje ponny heter Stenbroåsens Hank B Marvin, rids av min lillasyster Lisa, som rider honom jättebra! Han är seriöst den svåraste hästen jag någonsin har ridit haha…

Hank, som han kallas till vardags, är en B-ponny efter Thornberyy Love Knot RW, en gulbrun welshponny på 17 år (vilket man verkligen inte kan tro när man ser honom). Hank har vinster och placeringar upp till lokal LA:1. Det som gör det svårt på tävling är att Hank blir lite för övertaggad och istället blir spänd, vilket gör att poängen dras ner, men ibland kan han allt hålla sig i skinnet! ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0