Tips om longering

Alla har väl varit med om att hästen inte stannar när man longerar. Man säger ptroo varv efter varv och hästen saktar inte av. Det kan ju bero på att hästen helt enkelt dummar sig och hellre vill springa eller så kan de vara så att hästen faktiskt inte förstår dig, att den inte har lärt sig att ptroo betyder stanna. I båda fallen så är det sjukt irriterande att hästen inte saktar av, för man vill inte springa fram till den och ta tag i grimman. Det är farligt och gör man det skulle jag säg att man inte är speciellt smart.

Så om jag nu står i mitten och longerar en galopperande häst som inte saktar av så skulle jag nog börja med att säga ptro och se om det funkade. Annars skulle jag fortsätta säga det och korta linan så att vilten blir mindre och mindre, för en häst kan inte galoppera i en hur liten volt som helst och skulle då vara tvungen att sakta av, och eftersom man samtidigt säger ptroo så fattar hästen att det betyder sakta av. Självklart ska man sen berömma hästen om den gör rätt.

Hoppas nu nu får nytta av detta men kom ihåg att det är nåt jag kommit på själv så det är inte hundra att det funkar.
Kram på er! :D


Kommentarer
Postat av: :)

Riktigt kul med personliga tips! Gillar dig blogg just av den anledningen, eftersom den är så personlig. Uppdatera så ofta du kan! :)

Du äger! :D

2011-06-07 @ 21:53:55
Postat av: Louise

Tack! :D Kom gärna med fler ideer om va du vill ha tips om :D

2011-06-08 @ 08:17:20
URL: http://hesti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0